Bas Jan Ader: Nesėkmės metafizika, arba kaip teisingai kristi - Kauno Bienalė

Bas Jan Ader: Nesėkmės metafizika, arba kaip teisingai kristi

2019-05-21

Geriau už viską olandų kilmės menininkas Bas Jan Aden (g. 1942 m., Vinschotene, Nyderlanduose) mokėjo kristi. Žaismingose, tačiau itin jautriose fotografijose bei video darbuose, ekscentriškas ir charizmatiškas konceptualaus meno kūrėjas yra save įamžinęs krentantį nuo savo namo Kalifornijoje stogo, medžio šakos, į krūmus, ar net į vandens kanalą Amsterdame… 12-ojoje Kauno bienalėje PO IŠVYKIMO | PRIEŠ IŠVYKSTANT Kauno paveikslų galerijoje bus pristatomi net trys Bas Jan Ader video darbai.

Nors šiandien jo kūryba jau yra sulaukusi pripažinimo visame pasaulyje, paties menininko likimą gaubia paslaptis.1975 m. vasarą menininkas, išsiruošęs į pavojingiausią savo gyvenime kelionę, dingo jūroje.

Daugiau nei fizikos dėsniai
„Viskas krenta“ – savo užrašuose yra rašęs menininkas. Krytis, vos kelerius metus trukusios Bas Jan Ader karjeros metu, tapo esminiu jo kūrybos elementu. Menininko fotografijose ir video darbuose, kurių protagonistas visada yra jis pats, svarbiausia yra akimirka prieš krentant. Tai svyravimo ir pasirinkimo akimirka. Krytis menininkui buvo kur kas daugiau nei gravitacijos žaismas. Kartu tai buvo ir metafora, kuria menininkas siekė įamžinti trauminę vaikystės patirtį ir ją lydintį tuštumos jausmą. Būdamas vos dvejų, menininkas neteko savo tėvo, kuris buvo nacių sušaudytas už tai, kad II-ojo pasaulinio karo metais padėjo slėpti žydus. Šis autobiografinis Bas Jan Ader gyvenimo motyvas menininko darbuose transformuojasi į netekties ir mokėjimo paleisti metaforą – kritimo veiksmą. Todėl, kiekvienas menininko „krytis“ apgalvotas, ir tikslus. Savo kūryboje Bas, žavėjosi tuo, kas netobula, sugadinta ir skaudu. Jo darbai metaforiškai ir ironiški kalba apie nesibaigiančias tapatybės paieškas, nuolatinę nesėkmę, diskomforto jausmą, sielvartą ir susvetimėjimą.

Poetiškas klajoklis
Bas Jan Ader buvo aistringas keliautojas. Dar paauglystėje menininkas dažnai lydėdavo brolį jūrininką į plačiuosius vandenis, o būdamas vos dvidešimties pirmąkart pats perplaukė Atlantą. Kartu su pažįstamu jūreiviu iš Maroko, Afrikoje, nukeliavo į svajonių šalį – JAV. Net ir Kalifornijoje apsistojusio, meną studijuoti, o vėliau ir dėstyti, pradėjusio B. J. Ader neapleido klajokliškos mintys. 1975 m. menininkas nedideliu, vos kelių metrų ilgio laiveliu, vienas per vandenyną išsiruošė atgal į gimtąją Olandiją. Kelionė, turėjusi tapti trečiąją poetiško Bas Jan Ader projekto „Stebuklo beieškant“ („In Search of the Miraculous“) dalimi, menininkui tapo paskutine. Po devynių mėnesių laivo liekanos buvo rastos Airijoje, tačiau paties Bas Jan Ader nebuvo nė ženklo. Menininko kūnas taip ir nebuvo rastas, todėl daugelis jį pažinojusiųjų tiki, kad patyrusiu jūreiviu buvęs menininkas, sėkmingai pasiekė krantą ir toliau gyvena, prisidegęs kitu vardu.

Bas Jan Aden 12-ojoje Kauno bienalėje
12-ojoje Kauno bienalėje PO IŠVYKIMO | PRIEŠ IŠVYKSTANT bus pristatomi net trys Bas Jan Ader video darbai: „Kritimas 2, Amsterdamas“ („Fall 2, Amsterdam“ (1970), „Nutrauktas kritimas (geometrinis), Vestkapelė, Olandija“ („Broken fall (geometric), Westkapelle, Holland“ (1971), ir „Kritimas naktį“ („Nightfall“ (1971)). Kauno paveikslų galerijoje eksponuojami ankstyvąją menininko kūrybą menantys video darbai šiųmetinės Kauno bienalės lankytojus kvies pasvarstyti apie kintančio identiteto sąvoką, momento laikinumą ir būties lengvumą.

Tekstas: Justė Litinskaitė
Iliustracija: The Estate of Bas Jan Ader / Mary Sue Ader Andersen, 2019 / The Artist Rights Society (ARS), New York. Courtesy of Meliksetian | Briggs, Los Angeles