fbpx
Sonja Jo, Dainiaus Ščiukos nuotr

Tarp Šančių ir Sremska Mitrovicos

Traukiniai, lėktuvai, greitkeliai – visi šie modernūs reikalai gerokai palengvina ne tik keliavimą, bet ir bendravimą. Įsivaizduojate, senų senovėje pasaulį pažinti norėję žmonės galėjo kliautis tik skraidančiais kilimais. Aišku, juokauju, bet malonu žurnalo numeryje, dedikuotame šiemetinės Kauno bienalės (at)kuriamai kelionės būsenai, pakalbėti ir apie šią fantastinę transporto priemonę (tekstas publikuotas žurnalo „Kaunas pilnas kultūros“ 2019 m. birželio numeryje „Vojažai“, – red. past.).

„MagiC Carpets“ arba „Stebuklingi kilimai“ – tai keturmetis tarptautinis projektas, kuriam vadovauja Lietuva, atstovaujama Kauno bienalės. Projektas sujungia vietos bendruomenes ir kylančius menininkus bendroms meno veikloms įgyvendinti. Pirmaisiais projekto metais įvykdyta 20 rezidencijų, įtraukti 22 kylantys menininkai, 41 vietinis menininkas bei 16 skirtingų vietinių bendruomenių. Įsibėgėjus antriesiems „kiliminiams“ metams Kaune vieši dvi menininkės, kurių darbai bus pristatyti bienalėje. Kroatė Ana Kovačic domisi Tadu Ivanausku, tad bus progų užsukti į jo sodybą Obelynėje, o serbė Sonja Jo savo kūrybinį kilimą prišvartavo Šančiuose. Ją, kaip kūrėją, domina komunizmo ir kapitalizmo akistata, kuri ypač ryški pramoninėse vietovėse. O Šančiai juk turi ir daugiau veidų, ne tik suskeldėjusias fabrikų sienas.

Tarėmės su jau antrąkart į Kauną atvykusia Sonja susitikti Šančiuose ir pasikalbėti vaikštinėjant, bet audringai tropinis gegužės penktadienis grasino išmaudyti, tad likome centre. „Nieko, aš ir taip kasdien būnu Šančiuose, ateinu paupiu iš Kęstučio gatvės“, – sako serbė ir juokauja, kad taip Kaune bando suderinti meninę praktiką ir mankštą.

Foto: Dainius Ščiuka

Susitikimas su šančiškiais. Vykinto Bliumkio nuotr.

27-erių Sonja yra baigusi skulptūros studijas Novi Sado dailės akademijoje, kurioje dabar dėsto. Toje pačioje, kurios žymiausia visų laikų dėstytoja yra Marina Abramovič. Sonja pripažįsta, kad Abramovič ne tik geriausiai pasaulyje žinoma Serbijos menininkė, bet ir išties daugiausia įtakos šiuolaikiniam Serbijos menui turėjęs žmogus. Pati mano pašnekovė prisistato kaip netoli Novi Sado, žymaus savo „Exit“ festivaliu ir tuo, kad 2021-aisiais bus Europos kultūros sostinė (nors Sonja sakė, kad jos akademijoje apie tai kalbama nedaug), esančio miesto Sremska Mitrovicos gyventoja. Apie „Stebuklingus kilimus“ ji atitiktinai išgirdo iš bičiulio Dejano Jankovo. O kas viešniai įdomu Šančiuose?

Įdomu, kad yra Aukštieji ir Žemieji, lyg ne tik socialinė, bet ir geografinė takoskyra tarp okupacijos metais privilegijuotųjų ir darbininkų. Įdomūs gyvenamieji namai. Įdomūs ir fabrikai, kurių pastatų fasaduose galima pamatyti net kelių periodų plytų, lyg istorinį kapitalą. O kapitalas juk egzistuoja bet kokiuose režimuose, klausimas tik – kieno rankose.

Skaitykite toliau / Kaunas pilnas kultūros / Tekstas: Gunars Bakšejevs / Nuotrauka: Dainius Ščiuka
Tekstas publikuotas „Kaunas pilnas kultūros“ 2019 m. birželio numerio rubrikoje „Mėnesio tema“.
Žurnalo archyvą rasite čia.

Pasidalink su kitais! :

About the Author : bienale


0 Komentarų

Įrašo komentavimas

Your email address will not be published.

VšĮ “Kauno bienalė”
Plento g. 1 d, Kaunas LT45393, Lietuva
Įmonės kodas 302751123
Tel. +37062998182
Biudžetinė sąskaita: LT627044060007822032

Naujienlaiškis